top of page

oNze pijlers

samen school maken

De kinderen en wij zijn uit hetzelfde hout gesneden.

  • Klusdagen 

  • Begeleider aanspreken met voornaam

  • Leesgroepjes met vrijwilligers

  • Samenwerking met externe partners: woon-zorgcentra, buren, enz. 

  • Inspraak ouders en leerlingen

Een kind houdt niet van kuddewerk waar het individu zich moet plooien als een robot. 

Kind Centraal

  • Kindgericht woordrapport

  • Kindgesprekken

  • Zelfevaluatie

  • Groeiboek met vrije tekst en illustraties doorheen schoolcarrière 

  • Rots en water

U vorm.png

open schoolcultuur

De democratie van morgen wordt voorbereid door de democratie op school.

Een eenzijdig autoritair schoolregime kan geen democratische burgers vormen.

  • Inspraak leerlingen

    • Schoolraad

    • Ronde, project, kindgesprek

  • Inspraak ouders

    • Ouders in bestuur

    • Algemene vergadering

    • Werkgroepen

  • Welkom op school

    • Koffiebabbels 

    • Forum

    • DKW-café

natuur

De normale weg tot leren is niet observatie, uitleg en demonstratie (de schoolse manier), maar wel het proefondervindelijk verkennen, de natuurlijke en universele manier.

  • Natuureducatie

    • Bijenproject

    • Voedselbos

    • Dieren op school

    • Leerwandeling

    • Floregem: plantenruilbeurs

  • Outdoor education

    • Buitenronde

    • Buitenklas

    • Op onze groene weide werken aan taal-
      en rekendoelen

talentgericht

Intelligentie bestaat niet op zichzelf: verstand is het complexe resultaat van de beste mogelijkheden die het kind in zich heeft. 

  • Klasprojecten

    • onderwerp uit de ronde

    • wereldoriëntatie en andere vakgebieden

  • Individuele projecten

    • eigen interesse, tempo en niveau

  • Stageprojecten

    • eindwerk laatstejaars

    • proeven van hun droomberoep

  • Werkwinkel

    • keuzeactiviteit

    • muzische activiteiten, film, media, sport en spel,
      beeldende vorming, natuurexploratie

divers

Het gedrag van een kind op school wordt beïnvloed door zijn lichamelijke, geestelijke en sociale toestand. 

  • Cultuurbeschouwing

    • Afstand nemen en overwegen dat het anders zou kunnen 

    • Van perspectief wisselen

  • Coöperatief leren

    • Leren met en van elkaar

    • Diversiteit is rijkdom en kans om te leren van elkaar

Graadsklassen

Een complexe klas, die op hetzelfde moment met verschillend werk bezig is, heeft veel meer behoefte aan orde en discipline dan een traditionele klas.

  • 2 jaar dezelfde begeleider

  • samen leren

  • oefenen sociale vaardigheden

Rood vorm.png

doelgericht ervaringsleren

Een kind wordt niet moe van werk dat in lijn is met zijn leven, dat voor hem functioneel is. 

  • Klaskas

  • Vanuit de leefwereld van de kinderen 

  • Beleven is leren

  • Leren is actief

  • Leerplannen OVSG

bottom of page