oNze pijlers
samen school maken
De kinderen en wij zijn uit hetzelfde hout gesneden.
-
Begeleider aanspreken met voornaam
-
Leesgroepjes met vrijwilligers
-
Samenwerking met externe partners: woon-zorgcentra, buren, enz.
-
Inspraak ouders en leerlingen
-
Klusdagen
Een kind houdt niet van kuddewerk waar het individu zich moet plooien als een robot.
Kind Centraal
-
Kindgericht woordrapport
-
Kindgesprekken
-
Zelfevaluatie
-
Groeiboek met vrije tekst en illustraties doorheen schoolcarrière
-
Rots en water
open schoolcultuur
De democratie van morgen wordt voorbereid door de democratie op school.
Een eenzijdig autoritair schoolregime kan geen democratische burgers vormen.
-
Inspraak leerlingen
-
Schoolraad
-
Ronde, project, kindgesprek
-
-
Inspraak ouders
-
Ouders in bestuur
-
Algemene vergadering
-
Werkgroepen
-
-
Welkom op school
-
Koffiebabbels
-
Forum
-
DKW-café
-
natuur
De normale weg tot leren is niet observatie, uitleg en demonstratie (de schoolse manier), maar wel het proefondervindelijk verkennen, de natuurlijke en universele manier.
-
Natuureducatie
-
Bijenproject
-
Voedselbos
-
Dieren op school
-
Leerwandeling
-
Floregem: plantenruilbeurs
-
-
Outdoor education
-
Buitenronde
-
Buitenklas
-
Op onze groene weide werken aan taal-
en rekendoelen
-
talentgericht
Intelligentie bestaat niet op zichzelf: verstand is het complexe resultaat van de beste mogelijkheden die het kind in zich heeft.
-
Klasprojecten
-
onderwerp uit de ronde
-
wereldoriëntatie en andere vakgebieden
-
-
Individuele projecten
-
eigen interesse, tempo en niveau
-
-
Stageprojecten
-
eindwerk laatstejaars
-
proeven van hun droomberoep
-
-
Werkwinkel
-
keuzeactiviteit
-
muzische activiteiten, film, media, sport en spel,
beeldende vorming, natuurexploratie
-
divers
Het gedrag van een kind op school wordt beïnvloed door zijn lichamelijke, geestelijke en sociale toestand.
-
Cultuurbeschouwing
-
Afstand nemen en overwegen dat het anders zou kunnen
-
Van perspectief wisselen
-
-
Coöperatief leren
-
Leren met en van elkaar
-
Diversiteit is rijkdom en kans om te leren van elkaar
-
Graadsklassen
Een complexe klas, die op hetzelfde moment met verschillend werk bezig is, heeft veel meer behoefte aan orde en discipline dan een traditionele klas.
-
2 jaar dezelfde begeleider
-
samen leren
-
oefenen sociale vaardigheden
doelgericht ervaringsleren
Een kind wordt niet moe van werk dat in lijn is met zijn leven, dat voor hem functioneel is.
-
Klaskas
-
Vanuit de leefwereld van de kinderen
-
Beleven is leren
-
Leren is actief
-
Leerplannen OVSG